Heidi Tohmo
July 10, 2024
Miten huolletaan ruohotrimmeri? Polttomoottorikäyttöisen ruohotrimmerin huolto on välttämätöntä sen normaalin toiminnan varmistamiseksi. Jos omistat puutarhan tai viheralueita, trimmeri on lähes välttämätön apuväline, jonka avulla siistit vaivattomasti ruohottuneet alueet ja pienet pensaat. Ruohotrimmereissä käytetään useimmiten polttomoottoria, joka pyörittää pitkän akselin päässä sijaitsevaa kulmavaihdetta. Kulmavaihteeseen voidaan kytkeä erilaisia lisävarusteita, joihin lukeutuvat muun muassa nailonlangalla eli siimalla varustetut kelat ja metalliset leikkuuterät, joita on saatavilla eri profiileilla ja eri muotoisina. Siimakelan toiminta perustuu keskipakoisvoimaan; kun kela alkaa pyörimään, kaksi ruohoa leikkaavaa siimaa työntyy ulos kelasta. Siimojen elastisuus mahdollistaa turvallisen käytön erilaisten esteiden, kuten reunakivien, seinien ja sitkeiden risujen läheisyydessä ilman trimmerin vaurioitumista.
Tämä kuitenkin johtaa siihen, että siima tulee ajan myötä kulumaan. Kyseinen ongelma on huomioitu mahdollisuudella katkaista kulunut siima ja vetää kelasta uutta tilalle. Kelat on siis useimmiten varustettu niin sanotulla “vedä ja jatka”-mekanismilla, jonka avulla siimaa voidaan vetää ilman tarvetta erikoistyökaluille, jolloin työtä voidaan jatkaa ilman suurempaa keskeytystä. Huomioithan kuitenkin, että kelalle tehtävissä toimenpiteissä trimmerin on oltava sammuksissa. Niittokäyttöön suunnitelluissa leikkuupäissä on kaksi poikittaista siimaa, jotka on lukittu paikoilleen ruuvilla. Näitä käytetään enimmäkseen sitkeiden rikkaruohojen, pienien pensaiden ja heikkojen oksastojen raivaamiseen. Leikkuupään ympärille on asennettu muovisuojus, joka estää kivien ja muiden kappaleiden sinkoutumisen teriin leikkuun aikana. Kaikki nämä komponentit tarvitsevat säännöllistä huoltoa, joten tutustutaanpa tämän oppaan tarjoamiin ohjeistuksiin kyseisestä aiheesta.
Trimmeri kannattaa pestä jokaisen käytön päätteeksi, mieluiten painepesurilla. Puhdista ennen pesua kaikki rasvaiset pinnat Nopeasti Vaikuttavalla WD-40 Specialist Degreaser- rasvanpoistoaineella. Paineilma soveltuu mainosti trimmerin kuivaamiseen pesun päätteeksi.
Trimmerin kannalta tärkeimmät komponentit ovat leikkuupään kulmavaihde ja akselin sisällä oleva teräsvaijeri, joka välittää voiman moottorilta leikkuupäähän. Kulmavaihteessa on yleensä pultti, jonka kautta pääsee käsiksi vaihteen sisällä sijaitsevaan kartioon. Pultti tulee irrottaa, jonka jälkeen kartioon annostellaan grafiittivoitelurasvaa suoraan tuubista tai rasvaprässiä käyttäen. Jos sinulla ei ole grafiittirasvaa, voit tukeutua tässä työvaiheessa myös Valkoiseen WD-40 Litiumrasvaan, joka tarjoaa erinomaiset voiteluominaisuudet, vähentää kitkaa ja täten myös kulumista.
Voimansiirtovaijeri, joka pyörii akselin sisällä välittäen pyörimisliikettä kulmavaihteelle, on kytketty moottorin voiman ulosottoon. Tämän voitelemiseksi riittää yleensä, että löysäät kiinnikeruuvia tai rengasmutteria akselin irrottamiseksi ja vaijerin poistamiseksi. Vaijeri tulee tämän jälkeen voidella samoilla tuotteilla, kuin kulmavaihde.
Kulmavaihteeseen kiinnitetty hammaspyörä, joka pyörittää kelaa on ensin pestävä huolellisesti ja voideltava tämän jälkeen WD-40 monitoimiaineella. Kelan kunto on tarkastettava: jos se vaikuttaa vaurioituneelta tai koko siimarulla on käytetty loppuun, tulee kela vaihtaa uuteen. Jos trimmeri on varustettu yksinkertaisella leikkuupäällä, jossa kaksi siima on kiinnitetty ruuvin avulla ristikkäin, tulee kyseinen ruuvi irrottaa ja käsitellä WD-40 monitoimiaineella ja vaihtaa siimat uusin ennen takaisin asennusta. Jos kyseessä on metallinen leikkuuterä, sen kunto tulee tarkastaa ja se pitää tarvittaessa käsitellä viilalla tai hiomakoneella.
Moottorin säännölliseen huoltoon sisältyy ilmansuodattimen puhdistaminen paineilmalla ja jopa sen vaihtaminen, jos se on repeytynyt tai kastunut. Toinen komponentti, joka vaatii lähempää tarkastelua, on sytytystulppa, joka tulee harjata puhtaaksi messinkiharjaa käyttäen, tarkastaen samalla elektrodin kärkiväli. Jos tulppa vaikuttaa kuluneelta tai kärkiväli ei täsmää, se on vaihdettava uuteen. Ennen trimmerin siirtämistä talvisäilytykseen kannattaa mekaanisista ja turvallisuussyistä tyhjentää moottorin polttoainesäiliö ja valuttaa kaasutin tyhjäksi sulkemalla bensahana trimmerin ollessa käynnissä ja antamalla sen tukehtua sammuksiin. Tällä vältetään polttoaineseoksen sisältämän öljyn kovettuminen kaasuttimeen, mikä voisi aiheuttaa käynnistysongelmia seuraavaa käyttöönottoa tehtäessä.
Hallintalaitteet koostuvat liukukytkimestä, jolla pysäytetään katkaisupää, kaasukahvasta ja turvavivusta, jota on pidettävä ala-asennossa työn aikana, jotta trimmeri pysyy käynnissä. Nämä kaikki kohteet voidaan käsitellä WD-40 Monitoimiaineella. Olkahihnat ja kiinnitysjärjestelmät tulee pitää puhtaina ja kaikki nivelet tulee myös käsitellä WD-40 Monitoimiaineella. Trimmerin suojamuovit kannattaa ajoittain purkaa, puhdistaa tarkastaa halkeamien varalta, jolloin ne tulisi vaihtaa uusiin.
Vastuuvapauslauseke
WD-40 -tuotteille esitetyt ja kuvatut käyttötarkoitukset on toimitettu WD-40-yhtiölle kuluttajien toimesta. WD-40-yhtiö ei itse ole testannut näitä käyttötarkoituksia eivätkä ne ole WD-40-yhtiön suosittelemia. Käyttäessäsi WD-40 tuotteita noudata aina annettuja käyttöohjeita, ota huomioon tuotteen pakkaus- ja varoitusmerkinnät sekä noudata yleistä harkintaa ja varovaisuutta.
© 2025 WD-40 Company.
Kaikki oikeudet pidätetään