Heidi Tohmo
March 8, 2022
Iskunvaimentimet, ei ehkä ihan jokapäiväinen asia joka pyörii mielessä, mutta joskus niidenkin vaihto on ajankohtainen. Auton iskunvaimentimien vaihto on toimenpide, jonka voi tehdä myös itse, kunhan tietää tarkasti, miten tulee toimia. Iskunvaimentimet ovat välttämätön komponentti kaikissa autoissa, sillä ne estävät autoa kallistumasta vaarallisesti ajettaessa kaltevilla ja epätasaisilla pinnoilla sekä nimensä mukaisesti vaimentavat epätasaisuuksien aiheuttamia iskuja. Iskunvaimentimet koostuvat kahdesta osasta: jousesta ja sopivantyyppisestä kaasumännästä.
Jousen tehtävänä on maaston synnyttämien iskujen vaimentaminen, kun taas kaasumäntä toimii jousen paluuvaimentimena, estäen jousen ”potkimista” ja vakauttaen ajoneuvoa. Kuten kaikki muutkin auton komponentit, myös iskunvaimentimet ovat kuluvia osia ja hajoavat ajan myötä.
Iskunvaimentimien normaali elinikä on noin 100 000 km, mutta ne voivat hajota aiemminkin riippuen useista muuttujista. Kun auto tuntuu epävakaalta tai alustasta kuuluu melua hyvälläkin tiellä ajettaessa, iskunvaimentimet ovat todennäköisesti saavuttaneet käyttöikänsä päätepisteen: ne tulee tarkastaa huolellisesti ja vaihtaa tarvittaessa.
Auton iskunvaimentimien vaihtaminen ei ole erityisen vaikeaa, mutta siihen voi kuitenkin liittyä turvallisuusriskejä, joten tähän toimenpiteeseen ryhtyvien on välttämätöntä noudattaa kaikkia turvaohjeistuksia ja suosituksia. Etuiskunvaimentimien vaihto on yleisesti ottaen monimutkaisempi toimenpide kuin takimmaisten, koska jousi on etuiskunvaimentimissa samassa kokoonpanossa kaasumännän kanssa (moottorin aiheuttaman tilanpuutteen vuoksi). Muistathan varmistua, että vaihtaessasi iskunvaimentimia käytät samantyyppisiä vaimentimia molemmilla puolilla, koska erityyppisten iskunvaimentimien käyttö voi heikentää auton hallittavuutta.
Johtuen siitä, että iskunvaimennin on irrotettava pyörän akselirakenteesta ja auton alustasta, meidän tulee päästä käsiksi iskunvaimentimen päihin. Tämän vuoksi auton nostamisen ja autopukkien päälle asettamisen (turvalliselle tavalla) jälkeen tulee vaadittava pyörä irrottaa, jolloin pääsemme käsiksi iskunvaimentimen alaosaan. Yläpuolen suhteen on tarkastettava, onko iskunvaimentimen kiinnikemutteri näkyvissä ja mahdutaanko sitä avaamaan. Useimmissa tapauksissa näin ei ole, jolloin on tarpeen poistaa vaaditut osat auton moottoritilasta ja joskus jopa tuulilasinpyyhkijät. Jotta työskentelytilaa olisi riittävästi, täytyy myös ABS-kaapeli, jarrujärjestelmän letkut ja jarrupalojen kulumisanturin kaapeli (jos sellainen on) tarvittaessa irrottaa.
Etuiskunvaimentimet on yleensä kiinnitetty pyörän alatukivarteen kahdella pultilla, jotka tulee avata ja poistaa. Pulttien irrottaminen voi olla vaikeaa, jos jousi työntää vartta samalla alaspäin. Tästä syystä on suositeltavaa käyttää hyvää tunkkia, jonka avulla voit vähentää varressa olevaa jännitystä. Tämän jälkeen voit löysätä ja irrottaa pultit, joka saattaa tosin usein osoittautua hankalaksi, joten tässä toimenpiteessä on suositeltavaa käyttää apuna nopeasti vaikuttavaa WD-40 Specialist Penetrant- Irrotusöljyä, joka tunkeutuu rakenteisiin tehokkaasti ja helpottaa pulttien avaamista huomattavasti. Aineen koostumus soveltuu hyvin myös erittäin ruostuneiden pulttien avaamiseen ja on lisäksi vettä hylkivää.
Iskunvaimentimen yläosassa oleva tanko kulkee rungon kiinnikelevyn läpi ja on kiinnitetty toisella puolella olevalla mutterilla. Tämä mutteri on avattava sopivankokoisella kiinto- tai hylsyavaimella. Jotta iskunvaimentimen tanko ei pyörisi yhdessä mutterin kanssa, sitä on pidettävä paikallaan avaamisen aikana. Tämä onnistuu yleensä akselin yläosassa olevan loven ansiosta, josta tankoa voidaan pitää kiinni sopivan kokoisella kiintoavaimella tai pihdeillä. Jos avaaminen ei meinaa onnistua, on suositeltavaa käyttää taas apuna nopeasti vaikuttavaa WD-40 Specialist Penetrant -Irrotusöljyä.
Iskunvaimennin voidaan nyt poistaa alakautta. Tämän jälkeen sinun tulee irrottaa jousi kaasumännästä, jota varten jousta tulee puristaa kasaan. Tämän voit tehdä jousipuristimella, joka on kiinnitetty turvallisesti jousen keloihin, jolloin voit puristaa jousta kasaan, kunnes se voidaan irrottaa kaasumännästä. Tämä toimenpide voi olla vaarallinen, koska jos jousi irtoaa puristimista, se saattaa aiheuttaa vakavia vammoja lähellä oleville henkilöille, jonka vuoksi sinun tulisi varmistua siitä, että sinulla on riittävät tietotaidot kyseisen toimenpiteen suorittamiseen ja jos sinua epäilyttää, suosittelemme teettämään työn ammattilaisella. Kun olet saanut jousen puristettua, voidaan kaasumännän tangon päässä oleva kumisovitteen sisältävä topparilevy avata. Kaasumännän tulisi nyt irrota jousesta vaivattomasti.
Kun olet valmistellut uuden kaasumännän sen mukana toimitettujen ohjeiden mukaisesti, voit työntää sen jousen sisään siten, että jousen alaosa lepää uuden kaasumännän levyä vasten. Kun olet kiristänyt kiinnikelevyn kaasumännän päähän auton ohjekirjan mukaisella tavalla, voidaan jousi löysätä varovasti jousipuristimella ja irrottaa puristin jousesta. Tässä toimenpiteessä tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että jousi asettuu oikealla tavalla tukilevyyn
Iskunvaimennin asennetaan takaisin autoon noudattamalla aiemmin suorittamiasi toimenpiteitä päinvastaisessa järjestyksessä. Sekä alemmat että ylemmät pultit on kiristettävä tarkkaan vääntömomenttiin (N/m), joten momenttiavaimen käyttö on tässä tapauksessa välttämätöntä. Oikea vääntömomentti on ilmoitettu autosi käyttö- ja huolto-ohjeessa. Vaihdon jälkeen on suositeltavaa ajaa muutama kilometri epätasaisella tiellä, jotta mäntä asettuu kunnolla paikalleen.
Vastuuvapauslauseke
WD-40 -tuotteille esitetyt ja kuvatut käyttötarkoitukset on toimitettu WD-40-yhtiölle kuluttajien toimesta. WD-40-yhtiö ei itse ole testannut näitä käyttötarkoituksia eivätkä ne ole WD-40-yhtiön suosittelemia. Käyttäessäsi WD-40 tuotteita noudata aina annettuja käyttöohjeita, ota huomioon tuotteen pakkaus- ja varoitusmerkinnät sekä noudata yleistä harkintaa ja varovaisuutta.
November 8, 2021
September 14, 2021
February 14, 2022
© 2025 WD-40 Company.
Kaikki oikeudet pidätetään