WD-40 monitoimiaine keksittiin vuonna 1953, kolmen Rocket Chemical Companyn työntekijän toimesta. Kalifornian San Diegossa sijaitsevasta pienestä laboratoriosta käsin nämä kolme työntekijää pyrkivät luomaan valikoiman laadukkaita ruosteenestoliuottimia ja rasvanpoistoaineita ilmailualan käyttöön.
Vaadittiin 40 yritystä ennen kuin maailmankuulu, legendaarinen tuotekoostumus sai onnistuneen muotonsa, mistä tuote sai myös nimensä: WD-40. Lyhennelmä WD-40 tarkoittaa sanatarkasti seuraavaa: Water Displacement, 40th formula eli vettähylkivä, 40:s koostumus.
Ensimmäinen yritys, joka alkoi hyödyntämään WD-40 monitoimiainetta kaupallisesti oli ilmailu- ja avaruusteollisuuden urakoitsija Convair, joka etsi vettä syrjäyttävää ratkaisua Atlas-avaruusrakettinsa ulkopinnan suojaamiseksi ruosteelta ja korroosiolta. WD-40 monitoimiaine toimi heidän mielestään niin hyvin, että jonkin ajan kuluttua työntekijöiden huomattiin vievän tuotetta kotiin, jossa sille löytyi uusia, jokapäiväisiä käyttökohteita.
Muutamaa vuotta myöhemmin Rocket Chemical Companyn perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Norm Larsen kokeili pullottaa WD-40 monitoimiainetta aerosolikannuihin ajateltuaan kaikkia lukemattomia mahdollisuuksia, joita tuotteella olisi tarjota tavallisille kuluttajille heidän jokapäiväisessä arjessaan kotona, töissä, harrastuksissa ja missä vain!
1953
Norman B. Larsen, Gordon Dawson ja John B. Gregory perustavat Rocket Chemical Companyn 23. syyskuuta 1953.
1957
Cy Irving aloittaa Rocket Chemical Companyn toimitusjohtajana.
1958
WD-40 löytyy ensimmäisen kerran kaupan hyllyltä San Diegossa, Kaliforniassa.
1960
Yritys kasvaa lähes kaksinkertaiseksi ja nostattaa henkilöstömääränsä seitsemään työntekijään, jotka myyvät keskimäärin 45 kannua päivässä suoraan autojensa takakonteista rautakauppoihin San Diegon alueella.
1961
Ensimmäinen täysi rekkakuorma WD-40 tuotteita lähtee Carla-hurrigaanin runtelemalle katastrofialuleelle USA:n Meksisonlahdelle tulvien ja sateiden vaurioittamien ajoneuvojen ja laitteiden kunnostamiseen.
1969
John S. Barry nimitetään WD-40 Companyn toimitusjohtajaksi ja yritys nimetään uudelleen sen ainoan tuotteen, WD-40 mukaan
1973
WD-40 Company kirjautuu pörssiin. Osakekurssi nousee 61% heti ensimmäisenä päivänä.
1983
Myynti nousee 50,2 miljoonaan dollariin. Monet kilpailevat yritykset yrittävät tuoda markkinoille jäljitelmätuotteita ja menevät toimissaan jopa niin pitkälle, että kopioivat WD-40 monitoimiaineen brändi-ilmeen: sinisen ja keltaisen tölkin pienellä punaisella yläosalla. Heimon jäsenet: 38.
1990
Gerald Schlief nimitetään WD-40 Companyn operatiiviseksi johtajaksi. Myöhemmin hänet nimitetään toimitusjohtajaksi.
1993
WD-40 Company juhlii 40-vuotisjuhliaan rikkomalla 100 miljoonan dollarin myyntihinnan. Yhtiö listataan NASDAQ-pörssin kymmenen kannattavimman yrityksen joukkoon.
1997
Garry O.Ridge nimitetään WD-40 Companyn toimitusjohtajaksi.
2001
WD-40 Company lisää globaalit kotitalousbrändit tuotevalikoimaansa. X-14®, 2000 Flushes® ja Carpet Fresh® -lisäaineiden ansiosta WD-40 Company on johtava kotitalouksien puhdistus- ja kunnossapitotuotteiden valmistaja. Heimon jäsenet: 227.
2003
3-IN-ONE Professional -tuotesarja lanseerataan. WD-40 Big Blast® -tuote tuodaan markkinoille Yhdysvalloissa. WD-40 Big Blast® -tuotteessa on näppärä suutin, joka mahdollistaa WD-40-monitoimiaineen nopean ja tehokkaan suihkuttamisen laajoille alueille.
2004
WD-40 Company ostaa UK:n johtavan mattojen puhdistusaineiden tuotemerkin 1001®. Yritys laajentaa 3-IN-ONE Professional -tuotesarjaansa lanseeraamalla ‘heavy duty’ sektorille suunnatun rasvanpoistoaineen, moottorin käynnistysaineen sekä korkean suorituskyvyn omaavan voiteluaineen.
2005
WD-40 Company lanseeraa WD-40 Smart Straw- tuotteen, jossa on kiinteä, 2-toiminen pillijärjestelmän, joka mahdollistaa sekä tarkasti kohdennetun että laajalle alueelle suunnatun suihkeen. Samalla kertaa poistuu ongelma, joka aiheutuu irtopillin mahdollisesta hukkaan joutumisesta. 3-IN-ONE Professional -tuotesarja laajenee uudella ‘Dry Lube’ -voiteluaineella, joka voitelee kaikentyyppisiä pintoja jäämiä jättämättä. ‘Spot Shot Instatnt Carpet Stain Remover’- tuote saa uuden kätevän pumppupullon, joka mahdollistaa tuotteen ruiskuttamisen.
2008
WD-40 Company laajentaa kiinteän Smart Straw- pillijärjestelmän suosituimpiin WD-40 pullokokoihinsa. Virallinen luettelo WD-40 monitoimiaineen 2000 eri käyttökohteesta ilmestyy ensimmäisen kerran WD-40 faniklubin jäsenten toimesta. Spot Shot esittelee kaksi uutta tuotetta: Spot Shot Instant Carpet Stain and Odour Eliminator- ja Spot Shot Pet- tuotteen.
2009
WD-40 Company esittelee WD-40 Trigger Pro® tuotteen, jolla on sama tuotekoostumus kuin WD-40 aerosoleilla, mutta se on suunnattu teollisuuspuolen käyttöön. WD-40 Company lanseeraa BLUE WORKS® -brändin. BLUE WORKS on sarja teollisuuden käyttäjille suunniteltuja erikoishuoltotuotteita, joiden tuotekoostumukset kattavat alan tiukat standarditestaukset.
2011
Hyödyntämällä BLUE WORKS -brändin lanseerauksesta kautta saatuja oivalluksia, WD-40 Company esittelee WD-40® Specialist® -tuotesarjan, joka on sarja luokkansa parhaita erikoistuotteita ammattilais- ja teollisuuskäyttäjien vaativiin tarpeisiin. Tuotesarja sisältää vettähylkivän silikoni-voiteluaineen, suojaavan valkoisen litiumrasvan sekä nopeasti tunkeutuvan irrotusöljyn. WD-40® Specialist® -tuotesarja sisältää Blu Torch ™ -tekniikkaa, joka on oma yhdistelmänsä erilaisia synteettisiä lisäaineita. Heimon jäsenet: 334
2012
WD-40 Company lanseeraa pyöräilyyn kehitetyn BIKE- tuotesarjan, joka tarjoaa täydellisen valikoiman korkealuokkaisia voitelu- puhdistus- ja kunnossapitotuotteita.
2013
WD-40 Company juhlii 60-vuotisjuhliaan. WD-40 Specialist -tuotelinja on kasvanut kahdeksaan korkealuokkaiseen tuotteeseen. WD-40 Specialist- tuotesarjan menestyksen myötä WD-40 Company päättää lopettaa BLUE WORKS -brändin tuotannon.
2014
WD-40 Company ostaa GT85 pyörillle suunnatun huoltotuotteen, jota myydään pääasiassa UK:ssa.
2015
WD-40 Company tuo markkinoille uuden WD-40 EZ-REACH Flexible Straw ™ -tuotteen Yhdysvalloissa. Taivuteltava ja kestävä metallinen suutinputki mahdollistaa suihkuttamisen erittäin vaikeasti tavoitettaville alueille.
2016
Vuonna 2016 WD-40 Company lanseeraa WD-40® Specialist® Spray & Stay Gel Lubricant- voiteluaineen, jonka täysin valumaton koostumus mahdollistaa jopa 12 x pidempikestoisen voitelun pystysuorille pinnoille ja liikkuville osille. Heimon jäsenet: 445.
2016
Myöhemmin vuonna 2016 WD-40 Specialist -tuotesarjaan liittyy neljä uutta, korkean suorituskyvyn omaavaa rasvaa. Rasvojen edistyksellinen tuotekoostumus mahdollistaa laajan skaalan käsittelylämpötiloja sekä kovia pintapaineita.
© 2025 WD-40 Company.
Kaikki oikeudet pidätetään